Steven Jouwersma

Nederland, 1982 | Website Steven Jouwersma

Het werk van mediakunstenaar Steven Jouwersma gaat over muziek en technologie. Hij creëert samenwerkingen waarmee hij de sociale en culturele context van een specifieke plaats onderzoekt. Zo startte hij in Kameroen de eerste metalband van het land. Daarnaast tonen we Modo Kodo Stage, een registratie van Jouwersma’s residency in Suriname.

Ngos'a Bedimo, videoregistratie, 2009

Tijdens zijn verblijf in Kameroen ontdekte Jouwersma een volledige afwezigheid van harde gitaarmuziek. Daarnaast was een metal-subcultuur in westelijk Afrika ver te zoeken, terwijl juist de metal vaak gebruik maakt van occult aandoende thema's die voor andere muziekgenres een taboe blijven. Jouwersma besloot in samenwerking met lokale muzikanten de eerste metalband op te zetten van Kameroen, bij wijze van culturele interventie: Ngos'a Bedimo (muziek van de geesten). Het uiteindelijke optreden faalde uiteindelijk, door te laat arriverende bandleden. Maar het gaf wel een indruk van hoe muzikale kruisbestuiving, in aanloop naar een werkelijke global village, eruit had kunnen zien.

Modo Kodo Stage, videoregistratie, 2012

In 2012 verbleef Jouwersma drie maanden in Moengo, een kleine stad in het binnenland van Suriname. Als een van de weinige actieve gitaristen in de omgeving profileerde Jouwersma zich als ‘The Rocker’: een vreemde, blanke rockgitarist in een stad vol reggae. ‘The Rocker’ zwom in de rivier waar de lokale bevolking nooit zwemt, verkocht cd’s van artiesten op de lokale markt waar niemand naar luistert (zoals Jimi Hendrix) en liep in zijn eentje rond in Moengo.

Uiteindelijk creëerde ‘The Rocker’ Modo Kodo Stage, een publiek podium in het midden van de stad, gemaakt van vier oude auto's. Het podium werd geopend met een evenement met een optreden van Jouwersma, samen met lokale musici en een lokale dansgroep.